Je stáří pneumatik skutečně tak důležité?

07.03.2021

Ohledně stárnutí pneumatik existuje obecně rozšířená mylná představa. S pneumatikami to není jako s potravinami a nepodléhají zkáze jen tak samy od sebe. Výrobci totiž do směsi na výrobu pneumatik přidávají činidla, která zajišťují dlouhodobou ochranu produktu. Jestliže je tedy pneumatika správně skladována v suchu, chladu, mimo dosah světla a chemických látek, pak má i po pěti letech naprosto stejné vlastnosti jako po vyjetí z výrobní linky.

Pravda ohledně stárnutí pneumatik

Skutečné stárnutí pneumatik začíná až ve chvíli, kdy je obujete na vůz. Pneumatika užívaná na vozidle po dobu jednoho roku, vykazuje stejné známky stárnutí jako nová "nepoužívaná" pneumatika skladovaná po dobu deseti let.

Před montáží je pneumatika nenahuštěná, nezatížená a vystavená minimálním teplotním výkyvům. Není tedy vůbec důležité kdy byla pneumatika vyrobena (DOT), ale kdy byla namontována na vozidlo.

Během provozu je pneumatika vystavena velkému množství negativních vlivů, nárazům a dalším jízdním podmínkám, které se nevyskytují při jejím skladování. Proto začíná pneumatika významně stárnout až po montáži.

Co znamená DOT na pneumatikách?

DOT je zkratka pro Department of Transport "Ministerstvo dopravy USA" a uvozuje písmenný a číselný kód, který udává informace o výrobním kódu továrny, v němž byla pneu vyrobena, kódové označení rozměru a také datum výroby pneumatiky.

Údaj o tom kdy byla pneumatika vyrobena je sestava čtyř čísel např. DOT 5018, z nichž poučený motorista snadno vyčte týden a rok výroby pneumatiky. V Evropě není DOT povinné, evropská legislativa udává jako povinnou pouze normu E (značení na pneu uvozeno písmenem E následovaným číselným kódem).

Přidělené číselné značení homologací zemí Evropské unie

Specifické přiřazení číselného kódu je dáno každé členskému státu EU. Tyto homologace jsou platné ve všech členských zemích, které jsou oprávněny vydávat své značení. 

E1-Německo, E2-Francie, E3-Itálie, E4-Nizozemí, E5-Švédsko, E6-Belgie, E7-Maďarsko, E8-Česko, E9-Španělsko, E10-Srbsko a Černá hora, E11-Anglie, E12-Rakousko, E20-Polsko, E21-Portugalsko.

Jak o pneumatiky po montáži správně pečovat?

Namontované pneumatiky vyžadují během svého provozního života speciální péči, která při skladování není třeba. Důležitá je kontrola tlaku huštění, správně seřízená geometrie vozidla, kontrola poškození a měření hloubky dezénu. Se správnou péčí vám budou pneumatiky bezpečně sloužit dlouhá léta.